Tai ji (tai chi)

A Tai Ji (tai chi) egészségmegőrző tornagyakrolat. Több száz évvel ezelőtt jött létre Kínában; napjainkban világszerte emberek milliói gyakorolják. A Tai Ji gyakorlás segít megőrizni az emberi szervezet természetes erejét, karbantartja izmait, ínait és csontjait, biztosítja a belső szervek működését.

Az egyenletes és könnyed, hol terhelő, hol lazító mozdulatok nem erőltetik meg a szervezetet, és mivel a gyakorló egyes testrészei, a szeme és a figyeleme közötti nagyfokú összhang frissíti az idegrendszert, ezek a tornagyakorlatok ajánlottak időseknek és betegeskedősnek is. A Tai Ji jó hobbi azoknak akik jobb erőnlétre, több frissességre, erősebb szer-vezetre, nagyobb munkabírásra, jobb teljesítményre és nagyobb összpontosító készségre vágynak, illetve sokáig szeretnék ezeket a tulajdonságokat bírni.

A Tai Ji Quant orvosi terápia részeként szokták javasolni többek között a következő panaszok esetén:

- Állandó fáradtság, gyengeség

- Krónikus léguti panaszok

- Magas vérnyomás

- Alvászavar

- Keringési problémák

- Idegrendszeri problémák

- Depresszió

- Emésztőrendszeri problémák

- Mozgásszervi panaszok

- Daganatos betegeknek műtét előtt és után

- Krónikus betegségtől legyengült szervezet erősítése, karbantartása

A Tai Ji gyakorlás mindenki számára elérhető több szellemi-testi frissesség forrása!

TAI JI QUAN Története (ejtsd: Thaej Dzsí Cshuán)

A Tai Ji egészségmegőrző tornagyakrolat. Évszázadokkal ezelőtt jött létre Kínában, ahol évezredes hagyományai vannak a testgyakorlásnak.

Kína sokrétű mozgásanyagán belül minden életvitelnek kialakult a saját irányzata. A mesékből ismert katonák és önvédelemre szorulók harci kész-ségüket fejlesztő tornát gyakoroltak, vallási kolostorokban a testgyakorlás a tudat összpontosítását segítette, míg a falvakban, városokban dolgozó emberek leginkább munkájuk terhét nyögő egészségük megőrzéséért tornáztak, vagy ha éppen megbetegedtek, orvosuk tornagyakorlatokat is írt elő hogy meggyógyuljanak. Sokhelyütt ezek a célok nem is váltak el ilyen élesen egymástól és legtöbben kicsit mindegyik célért tornáztak. A sokfajta tornairányzat évszázadok alatt csiszolódott több száz irányzattá, melyek közt válogatva minden ember megtalálhatta a megfelelőt.

A Tai Ji Quan több száz évvel ezelőtt jött létre már meglévő mozgáskultúrák alapjain Kínában; állítólag ködös hegyi remetelakjainak egyikén.

Tai Ji Quan azt jelenti: A Hatalmas Végletek Ökle. A “hatalmas végletek” az ismerős yin-yang jel, a fekete és fehér részekre osztott kör egyik neve. Ez a jelkép a kínai filozófia alapja, és a hagyományos kínai orvostudományé is egyben. A yin-yang változása a világ működésének alapelve: nappalra éjszaka jön, télre nyár. A világ természete folyamatosan átalakulóban van: ezt szemlélteti a yin-yang jel. A Tai Ji-t gyakorló is így csinál: egymásba folyó mozdulatok során az egyik lábáról a másikra vándorol a testsúlya, folyamatosan hol terheli a test egyik felét hol ellazítja, pont ahogy a yin-yang jel fekete és fehér részei egymásba alakulnak. A hagyományos kínai orvostudomány alapelve hogy yin és yang egyensúlya a jó egészség alapja – a váltakozó terhelésű mozdulatok serkentik a keringést a meridiánokban, hogy a szervezet erős és egészséges maradjon. A mozdulatok testileg elevenítik meg yin és yang változását, így segítik az arra épülő világkép megértését. Önvédelemre is használható; a Tai Ji gyakorló mint a vízhullám lágyan hátrál a támadó erő elől és akkor támad amikor az elfogyott. A Tai Ji-t egészségmegőrző tornaként, elmélyülésre és harcművészetként egyaránt használták. [youtube_sc url=”https://www.youtube.com/watch?v=kaStBOk0mNM” title=”tai%20chi,%20tai%20ji%20quan”]

Az évszázadok alatt tanítványokról tanítványokra öröklött tudás sok iskolára és irányzatra oszlott, változott a gyakorlók személyisége és igényei szerint. A huszadik század elején egy Yang Chen Fu nevű mester városról városra járva népszerűsítette a Tai Ji-t, mint mindenki által gyakorolható hatékony egészségmegőrző tornát. Számos ismertető és oktató kéziköny-vet írt. Tanításai nyomán országszerte sokezer ember kezde el naponta gyakorolni a Tai Ji Quan-t. Előadásai nyomán kórházakban is bevezették a Tai Ji-t számos nehezen gyógyítható krónikus betegség kezelésében alkal-mazható terápiaként.

A huszadik század második felének sokirányú kínai emigrációjával világ-szerte elterjedt a Tai Ji Quan és napjainkban már emberek milliói gyakorolják. Már Magyarország minden nagyobb városában, Budapesten pedig minden kerületben van taiji iskola.

Világszerte ismert jó egészségmegőrző, kedvező élettani hatása. A Tai Ji gyakorlás segít megőrizni az emberi szervezet természetes erejét. A Tai Ji mindennapos gyakorlása kiméletesen karbantartja az izmokat, erősíti az ínakat és csontokat, biztosítja a belső szervek hatékony és kiegyensúlyozott működését.

Az egyenletes és könnyed mozdulatok nem erőltetik meg a szervezetet. A gyakorlatok közben állandóan vándorol a testsúly az egyik lábról a másikra, felváltva terhelve és ellazítva a testnek hol az egyik hol a másik részét. A gyakorló mély légzése ritmusával összhangban folyamatosan váltakoznak a kitárulkozó és összehúzódó mozdulatok. Az ilyen testmozgás egyszerre terheli és pihenteti a szervezetet, ami hatékonyabbá teszi a keringést, növeli a tüdőszövetek rugalmasságát és javítja az emésztőrendszer felvevőképességét. A gyakorlatok szerves része hogy a gyakorló a mozdulatokra összpontosítja a figyelmét, ami jelentősen javítja a hajszálerekben a vérkeringést, fokozva az egész szervezet oxigén ellátását, hatékonyan oldva a stresszt, nagy mértékben fejlesztve a koncentrációs készséget és a memóriát. A gyakorló folyamatosan tekintetével kíséri a kézmozdulatait, figyelmével pedig egész teste mozgását, ami fríssti az idegrendszert, erősítve az egész test életfunkcióit.

Fiatalok és idősek, betegek és egészségesek egyaránt gyakorolhatják!

A Tai Ji azoknak ajánlott akik hobbira, kikapcsolódásra, testmozgásra vágynak; jobb erőnlétre, több frissességre, erősebb szervezetre, nagyobb munkabírásra, jobb teljesítményre és nagyobb összpontosító készségre, illetve sokáig szeretnék bírni ezeket a tulajdonságokat.