Az egészségmegőrzés alapköve: az alvás

Te végiggondoltad már valaha, hogy az élethosszt és az egészséget befolyásoló tényezők közül mi a legmeghatározóbb? Nem, nem az étkezés és nem is a mozgás… Még kevésbé a nemi élet. Pontosan az, amit korunk embere a leginkább elhanyagol és természetesnek vesz: az alvás. A kínai orvoslás egyik szállóigéje így szól: „Az alvás maga az egészség.”

Látszólag a testünk engedelmesen hagyja, hogy a mindennapi rutinban mindenféle tevékenységeknek vessük alá. Valójában test csak egy „tranzitszállás” és nem mi vagyunk a tényleges gazdája. A test azért mégsem hajlandó teljes mértékben kényünkre-kedvünkre mozogni, ugyanis a test bölcsebb mint az agy. Soha nem változtatja meg a szabályrendszerét, amit követ. Elfogadja azokat a szabályokat, amelyet a természetet megalkotó Erő jónak ítélt meg. Amikor világosan átlátjuk ezeket a szabályokat és be is tartjuk őket, a test egészséggel és hosszú élettel jutalmaz meg… Ja és van itt még valami: boldogsággal. Ellenkező esetben jön a büntetés: a betegségek és a halandóság. Esetenként a „betegség manó” addig gyötör, amíg a beteg már úgy gondolja, hogy megváltás a halál.

Szóval te nem értesz egyet az eddig olvasottakkal… Akkor próbáld csak megtornáztatni a májadat… Nem sikerül?

Vagy válassz egy könnyebbet és próbálj meg akaratlagosan direkt szellenteni…

A Teremtő úgy szabta meg, hogy az ember akkor legyen aktív, amikor a csirke is. Amikor feljön a Nap, kezdődhet a munka, amikor lemegy a hegy mögé, itt a pihenés ideje, a Nap hazament, térjünk nyugovóra mi is! A csirke engedelmes állat, ezért gond nélkül megéri a csirkék „mennyei évét” [Ember esetében 100 év fölött beszélhetünk „mennyei évekről”. Természetesen a csirkefarmon, ketrecesen tartott csirkére ez nem vonatkozik.]. De a 21. századi ember nappal mindenáron a lovat, este pedig a macskát szeretné utánozni. A Teremtő az embernek adományozott „mennyi évei” 120 éves korig is eltarthatnak. Mégis gyakran látni fiatalokat, akik egyik betegséget kapják el a másik után, és olyan középkorúakat, akik még a fél évszázadot se érik meg, idejekorán elhagyják ezt a világot. Ha szeretnénk javítani az életünk minőségén és meghosszabbítani azt, először is legyünk abban az időben aktívak, amelyet a Teremtő számunkra megszabott. A kínai orvoslás ezen a területen nem csak empirikus tapasztalatokat, de komoly kutatást is fel tud mutatni. A több ezer éves kínai klasszikusokban részletesen ki van fejtve az alvás és az élettan viszonya, valamint azok a technikák, melyekkel javíthatunk az alvás minőségén. A folytatásban ezekből szemelgetnék pár fontosabbat:

 1. Este 11 óra előtt mindenképpen álomra kell hunynunk a szemünket.

Este 11-től hajnali 3-ig a máj-epe meridiánrendszerben zajlik le a vérképzés és a vér tárolása, ennek alapfeltétele, hogy előbb a mély alvás állapotába kerüljünk, sőt az egész napos működése során az emberi test csak ebben a pár órában képes a vérképzésre, a fennmaradó időben „elhasználjuk” a vért. A vér olyan az ember számára, mint az olaj az autóban. Ezért a kínai orvosok gyakran tagadják meg az éjszakai életet élő betegek kezelését, mert az ilyen betegeknek bármilyen bajuk is legyen, csak nehezen tudnak belőle kijönni.

A hosszú időn keresztül éjszakázós emberek közvetlenül károsítják a májukat, súlyosabb esetben a veséjüket. A máj nem csak a vérképzésért és tárolásért felel, de fontos méregtelenítő szerv is. Ezen kívül a legfontosabb immunszervünk.

Hogy a veséről már ne is beszéljünk… A kínai orvoslás szerint a vese tárolja az életenergiát [azt az energiát, amivel megszületünk], a vesénk erősségén múlik, hogy milyen a testalkatunk, az egész test szívóssága. Ezért az éjszakázás súlyos vér-qi kettős hiányhoz vezethet, ilyen körülmények között akármilyen tápláló ételeket is eszünk, akármennyit is mozgunk, akkor sem tudjuk visszavarázsolni az alváshiány okozta károkat.

A mondás is úgy tartja: „mindegy reggel milyen korán kelünk, de este semmiképp ne feküdjünk későn.”

Bizonyos emberek úgy vélik, ha reggel későn kelnek, nappal tovább alszanak, úgy bepótolhatják az alváshiányt. Ezzel valójában csak olajat tesznek a tűzre, mert az emberi szervezet a Nap mozgásával együtt mozog. Amikor a Nap felkel, a yang [tüzes, aktív] energia felébred, így a belső szervek is. Ilyenkor érdemes aktív cselekvést végeznünk, ha ehelyett mozdulatlanul fekszünk az ágyon, akkor meggátoljuk a yang energia termelődését. Súyosabb esetben yang hiányos betegségek alakulhatnak ki.

 2. Először altassuk el a lelket, ha a lélek elaludt, a szem is követi majd

Sajnos a modern ember pont az estéjét tölti felfokozott hangulatban, bulizik, találkozik a haverokkal, felesleges felsorolnom, legrosszabb esetben is becsúszik egy-egy mozi vagy esti internetezés. Az ember beszéd közben qi-t használ el, a látáshoz pedig „lélekjelenlétre” [ezt a kínaiak „shen”-nek nevezik, nagyjából a nyugati lélek fogalomnak feleltethető meg] van szüksége. Amikor a lelkünket felkavarják a különböző ingerek és kusza gondolatok, a test már kifáradt, mégsem tudunk álomba merülni. Ha szeretnénk 11 előtt mély alvásba kerülni, kb. 1 órával előtte foglaljuk el az ágyunkat és hagyjuk a gondolatainkat érlelődni magukban, de ne beszélgessünk senkivel és ne fárasszuk a szemünket, így lenyugszik a lélek, a „shen” visszahúzódik.

A zen buddhizmusban [a kínaiak „chan buddhizmusnak” nevezik], van egy álmatlanságot gyógyító gyakorlat: „Figyeljük a testünket és üresítsük ki a fejünket. Képzeljük azt, hogy teljesen feloldódunk, mint ahogy egy cukorka feloldódik a vízben. Először feloldódik a nagy lábujj, majd az egész láb, a lábszár, a comb és így tovább, fokozatosan minden feloldódik. Amikor nem marad más, csak az üresség, magától elalszunk.” Ez a gyakorlat lecsillapítja a szívet és megnyugtatja a lelket [a kínai orvoslásban a „shen”, tehát a lélek, a szívben lakozik].

 3. Este ne együnk túl sokat és ne túl későn!

Az emésztőképesség a nap különböző szakaszaiban nem egyforma. Délelőtt olyan, mint a tavasz, minden feléled álmából. Délben olyan, mint a nyár, kicsattan az élettől. Ez a Nap hatásának tudható be, ekkor a leghatékonyabb az emésztés és a felszívódás. Ám délután 3 után olyan, mint amikor haladunk az ősz és a tél felé, közeleg a visszavonulás és a bezárkózás ideje, egyre kevesebb a kapacitásunk az emésztésre.

Ezért este ne együnk túl sokat, se nehezen emészthető ételeket, pl. húsokat vagy olajban kisütött fogásokat. A vacsora és a reggeli között eltelt idő ne legyen több 12 óránál, legjobb, ha késő délután, 7 óra előtt vacsorázunk.

A kínai orvoslás felismerése szerint, ahhoz, hogy mély alvásba kerüljünk, „találkoznia kell a szívnek és a vesének”. Ez úgy lehetséges, hogy a szív meridián tüze leszáll, a vese meridián vize pedig felszáll, csak miután találkoztak, tudunk úgy elaludni, mint akit kiütöttek. Mivel az említett meridiánok keresztülhaladnak a gyomron, ha a gyomor tele van emésztenivalóval, akkor a gyomor elvonja a qi-t és a vért és a két meridián nem tud a qi és a vér közvetítésével érintkezni, ez kihatással lesz az alvásunkra is.

4. A „patkány és a ló órájában” aludjunk

A „patkány órája” nem más, mint az este 11-től hajnali 1-ig tartó időszak, a vérképzés időszaka. Ha ilyenkor, még ha csak 5 percre is, de mélyen alszunk, az többet ér 6 óra nappali szunyókálásnál. A „ló órája” délelőtt 11-től délután 1-ig tart, ez alatt a szív meridiánon fut végig a qi. 3 perc bóbiskolás ebben az időpontban felér 2 óra alvással, különösen a szívünkre van elképesztő jótékony hatással.

Ha nincs lehetőségünk délben aludni, legalább üljünk le és csendesedjünk el kis időre. A pozitív hatás nem marad el. Olyan ez, mint amikor félúton tankolunk, egész délután telve leszünk vitalitással.

 5. Reggel keljünk korán!

A koránkelésre az egészségmegőrzés szempontjából az anyagcsere serkentése miatt van szükség. Reggel 5-től 7-ig a vastagbél meridián az aktív, ha ekkor végezzük el a nagydolgunkat, akkor teljesen kipucolhatjuk a vastagbelünket. A reggel 7-től 9-ig tartó 2 óra a gyomor meridiánhoz tartozik, ez a tökéletes időszak a tápanyag felszívására. Ráadásul a gyomor meridián, csakúgy mint a vastagbél, yang természetű meridiánok, a yang energia termelődését befolyásolják. Számos ember azért kóvályog és küzd egész napos fejfájással, mert nem tudja megállni a reggeli lustálkodást. Ha pedig megzavarjuk a yang energia áramlását, este a yin [vizes, passzív] energia is kérlelhetetlen lesz velünk. Tehát az egészség megőrzése érdekében, a macskák helyett próbáljunk meg inkább a kakasról példát venni!

Egy hozzászólás a(z) 0ejegyzéshez

  1. Köszönöm szépen. Ismét nagyszerű tanácsokat kaptam! :-)
    Szólhatnánk a magas koleszterincsökkentésről is?!
    :-)

Minden vélemény számít!


6 − három =